Siden domene er din identitet på Internett, samtidig som domene avgjør hvilken rangering du får i søkemotorene (Google, Bing og Yahoo) og hvor lett det er å huske deg, bør du bruke litt tid på dette.

Ikke bare er domene den viktigste enkeltfaktoren Google legger vekt på når de skal rangere nettsidene plassering i søkeresultatene på bestemte søkeord, men domene avgjør også hvor enkelt det er for dine eksisterende og potensielle kunder å huske deg og ditt nettsted.

Hvilket topp-domene du bør velge er avhengig av hvem som er målgruppen din. Ønsker du primært å nå nordmenn er .no det naturlige valget, mens .com er det naturlige valget for globale merker og nettsteder. Men hva med alle dem som ligger midt i mellom?

Nordmenn stoler mer på .no nettsteder enn .com nettsteder, men utlendiger generelt aldri velger å klikke på en link til et .no nettsted. Det gjelder derfor å tenke grundig igjennom hvem som er målgruppen for domene når du skal velge topp-domene til domene ditt, og velge en domene-strategi i forhold til målgruppen og søkeordene virksomheten ønsker å bli funnet på i søkeresultatene til Google, Bing og Yahoo.