Her er en oversikt over vanlige feilmeldinger og feilkoder i Outlook ved sending eller mottak av epost.


Det oppstod en feil under pålogging til e-postserveren
Feilkoder: 0x800CCC92
Feilmelding:
Det oppstod en feil under pålogging til e-postserveren. Passordet ditt ble ikke godkjent. Konto: ’mail.dittdomene.no’, Server: ’mail.dittdomene.no’, Protokoll: POP3: Svar fra server: ’ERR Password supplied for ”post@dittdomene.no” is incorrect.’, Port 110, Sikker [SSL]: Nei, Serverfeil 0x8000CCC90, Feilkode: 0x800CCC92.
Løsning:
Feilmeldingen forteller at epostklienten ikke klarte å koble seg på mailserveren med oppgitt inngående mailserver, brukernavn og passord. Du må sjekke kontoinnstillingene til din epostklient på maskinen din. Enten er inngående mailserver, brukernavnet eller passordet feil.


553 sorry, that domain isn’t in my list of allowed rcpthosts
Feilkoder: 553, 0x800CCC79
Feilmelding:
“The message could not be sent because one of the recipients was rejected by the server. The rejected e-mail address was ‘ ‘. Subject ‘ ‘, Account: ‘ ‘, Server: ‘ ‘, Protocol: SMTP, Server Response: ‘553 sorry, that domain isn’t in my list of allowed rcpthosts (#5.7.1)’, Port: 25, Secure(SSL): No, Server Error: 553, Error Number: 0x800CCC79.
Løsning:
Feilmeldingen sier at epostkontoen ikke eksisterer på mailserveren som mottok epostmeldingen. Sjekk at du har skrevet epostadressen du sender til korrekt og prøv igjen. Eier du domene til denne “ikke eksisterende epostkontoen” må du sjekke at epostkontoen faktisk eksisterer (kanskje har den blitt slettet) og at MX-recorden peker til denne mailserveren (kanskje er den blitt endret). Hvilken MX-record du skal bruke finner du på tjenesteinformasjon siden din.


550 Relaying Denied / Relay access denied
Feilkoder: 550, 0x800CCC79
Feilmelding:
The message could not be sent because one of the recipients was rejected by the server. The rejected e-mail address was ‘<someone@example.com> ‘. Subject: ‘ ‘, Account: ‘ ‘, Server: ‘ ‘, Protocol: SMTP, Server Response: ‘550 <someone@example.com> … Relaying Denied’, Port: 25, Secure (SSL): No, Server Error: 550, Error Number: 0x800CCC79.
Løsning:
Mailserveren som mottok meldingen du prøvde å sende nekter å videresende meldingen til den angitte mottakeren. Dette kan skyldes mange grunner. Ta kontakt med mottakerens ISP og spør dem om årsaken til avvisningen av mailen fra din epostadresse.


Finner ikke serveren
Feilkoder: 0x800ccc0d
Feilmelding:
Finner ikke serveren. (Konto:kontonavn, POP-server:’servernavn’, feilnummer: 0x800ccc0d)
Løsning:
Feilmeldingen sier at epostklienten din ikke fant den angitte mailserveren. Sjekk kontoinnstillingene dine.


Sende og motta rapporterte feilen (0x800ccc0f)
Feilkoder: 0x800ccc0f
Feilmelding:
Oppgave ‘servernavn- Sende og motta’ rapporterte feilen (0x800ccc0f): Tilkoblingen til serveren ble avbrutt. Hvis dette problemet vedvarer, kontakter du serveradministratoren eller Internett-leverandøren.
Løsning:
Dette er en generell feilmelding som egentlig ikke sier noe som helst, bortsett fra at den ikke klarte å gjennomføre oppgaven med å sende og motta epost.


Serveren har uventet brutt tilkoblingen
Feilkoder: 0x800ccc0f
Feilmelding:
Mulige årsaker til dette kan være serverproblemer, nettverksproblemer eller en lang periode uten aktivitet. Konto. kontonavn, Server: ‘servernavn’, Protokoll: POP3, Serversvar: ‘+OK’, Port: 110, Sikker (SSL): N0, Feilnummer: 0x800ccc0f
Løsning:
Prøv igjen etter restart av router, maskin og annet tilkoblet utstyr.


Sende og motta rapporterte feilen (0x80042109)
Feilkoder: 0x80042109
Feilmelding:
Oppgave ‘SMTP-servernavn- Sende og motta’ rapporterte feilen (0x80042109): Outlook kan ikke koble til serveren for utgående e-post (SMTP). Hvis du får denne meldingen flere ganger, kontakter du serveradministratoren eller Internett-leverandøren (ISP).
Løsning:
Feilmeldingen sier at epostklienten ikke klarte å koble på serveren for utgående epost. Sjekk innstillingene dine for utgående epost.


Operasjonen ble tidsavbrutt
Feilkoder: 0x8004210a
Feilmelding:
Operasjonen ble tidsavbrutt mens den ventet på svar fra serveren for mottak (POP) 0x8004210a
Løsning:
Feilmeldingen sier at det tok for lang tid fra epostklienten koblet seg på mailserveren til den ble ferdig med den bestilte oppgaven. Epostklienten brøt derfor forbindelsen for å unngå “heng”. Gå inn i kontoinnstillingene for din epostklient og øk tidsavbrutt tiden. Standard står den på 30 sekunder. Øk den på 2 minutter og prøv igjen. Alternativt kan du prøve å sende en mindre mail, da tidsavbruddet normalt skyldes at du har en ekstremt stor mail i utboksen din eller holder på å laste ned en tilsvarende stor inngående mail.


Det oppstod et tidsavbrudd
Feilkoder: 0x800ccc19
Feilmelding:
Det oppstod et tidsavbrudd under kommunikasjon med serveren 0x800ccc19.
Løsning:
Øk tidsavbrudd tiden og prøv igjen.