Følg anvisningen på denne siden hvis mailen du prøver å sende til noen blir avvist. Dvs. ikke blir levert, men kommer tilbake til deg med en feilmelding.

Punkt 1:

Sjekk først hva som er årsaken til at mailen ikke blir levert. Det står angitt i feilmeldingen du fikk tilbake når du sendte mailen.

Punkt 2 – “User over quota”:

Dette betyr at mottakeren du prøvde å sende mailen til ikke har ledig plass i sin mailboks til din mail. Ring vedkommende du prøvde å sende til og informer han/hun at mailboksen deres er full.

Punkt 3 – Recipient address rejected: User unknown in virtual alias table”

Dette betyr at mottakerens mailserver ikke fant mailadressen på mailserveren du sendte mailen til. Sjekk at du har skrevet mailadressen korrekt. Har du gjort dette, så eksisterer denne adressen ikke lenger.

Punkt 3 – “511 sorry, no mailbox here by that name”

Dette betyr at mottakerens mailserver ikke fant mailadressen på mailserveren du sendte mailen til. Sjekk at du har skrevet mailadressen korrekt. Har du gjort dette, så eksisterer denne adressen ikke lenger.

Punkt 4 – Sorry, I wasn’t able to establish an SMTP connection.

Dette betyr at mailserveren vår ikke fikk kontakt med mottakeren sin mailserver av ulike årsaker. Kanskje er denne mailserveren nede, den har mye å gjøre, mailen inneholder noe som mottakerens mailserver oppfatter som spam eller så oppfattes din mailadresse som en kjent spam-adresse og blir dermed avvist.

Punkt 5 – SPF feil”

Dette betyr at domenet ditt ikke er satt opp til å sende fra den lokalisasjonen du sender fra. Du må da logge på ditt kontrollpanel og sette opp en SPF-record for ditt domene eller endre den eksisterende til å også inkludere IP-adressen til vår mailserver.

Les mere om SPF her: http://www.openspf.org/FAQ

Punkt 6 – “RBL feil”

Dette betyr at IP-adressen du benytter for øyeblikket ligger inne i en RBL database som en kjent spam-avsender. Noen har med andre ord brukt IP-adressen du har blitt tildelt av din ISP til å sende ut store menger spam tidligere. Denne adressen er dermed blitt blokkert. Problemet løser du ved å sette opp ditt e-postprogram til å sende med port 587 istedenfor 25.

Les mere om DNSBL RBL her: http://www.spamhaus.org/dnsbl_function.html