server-respons

Har du problemer med å motta eller sende epost med Outlook, Windows Live Mail e.l. programmer eller får mailen du sender til noen i retur med en feilmelding som indikerer at meldingen ikke kunne leveres?

Sjekk i så fall hvilken feilmelding du får før du prøver å rette feilen selv eller henvender deg til kundeservice for å få hjelp til å løse problemet.

Hvor finner du feilmeldingene?

Bruker du Outlook, Windows Live Mail eller ligende e-postklienter for å lese og sende mail finner du feilmeldingen ved å dobbelklikke på statuslinjen til e-postklienten du bruker. Et vindu vil da poppe opp som viser hvilke oppgaver som er utført og feilet, samt en fane du kan klikke på for flere detaljer og lese eventuelle feilmeldinger.

Sender du mail til noen som ikke kan leveres vil du få tilbake en feilmelding fra “Failure Notice“, “Mailer Deamon” eller lignende avsendere med en rapport som viser hvilke problemer som oppstå ved leveransen.

Hva betyr kodene i feilmeldingen?

Feilmeldingen du får inneholder en “Server respons” som består av en feilkode, sammen med et kort setning som indikerer hvor problemområdet ligger. Denne setningen er imidlertid kanskje intetsigende i mange tilfeller. Vi har derfor laget denne oversikten over de vanligste feilkodene du får og hva de egentlig betyr.

Server respons: 250

Dette er koden du alltid ønsker å få. Betyr kort og godt at meldingen er levert til mottakeren og at forbindelsen deretter er blitt stengt på korrekt måte.

Server respons: 251

E-postadressen finnes ikke på denne mailserveren, men den vil allikevel motta meldingen og videresende den til en annen e-postmottaker. Meldingen betyr kort og godt at e-postadressen du har sendt til ikke er en fysisk e-postadresse, men et alias for en annen adresse som meldingen blir videresendt automatisk til.

Server respons 252

Mailserveren kan ikke finne e-postadressen du har sendt til, men mailserveren vil allikevel motta meldingen og forsøke å levere den til den angitte e-postadressen.

Server respons: 421

Midlertidige avvisning av meldingen. Mail serveren blir funnet men e-posttjenesten er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Dette kan skyldes:

  • Vedlikehold eller oppdatering av mailserveren
  • En nødvendig tjeneste for å motta og levere meldingen er for øyeblikket utilgjengelig
  • Overbelastning av nettverket (DDoS angrep e.l.)
  • Meldingen bryter mailserveren policy for mottak. Normalt skyldes dette massedistribusjon av e-post hvor mange likelydende meldinger sendes til ulike mottakere på samme server. Mange ISPer har regler for hvor mange likelydende meldinger serveren aksepterer å motta per minutt, per time, per dag e.l. Bryter disse reglene blir du midlertidig stengt ute. De samme reglene gjelder for antall forbindelser mot mailserveren. Overstiger du antall leveringsforsøk fra en IP-adresse til mailserveren, vil mailserveren bryte forbindelsen på grunn av mistanke om spam.

Får du denne meldingen vil mailserveren vår prøve å levere meldingen igjen ved jevne mellomrom. Har den ikke klart å levere meldingen innen 72 timer gir den opp.

Sender du ut flere likelydende meldinger, bør du begrense antall utsendelser per time og per forsendelse.

Server respons: 450

Meldingen kunne ikke leveres fordi e-postkontoen ikke var tilgjengelig. Dette kan skyldes flere grunner. For eksempel at den var låst, ikke tilgjengelig på nettverket eller hadde lignende tekniske problemer.

Vent litt og prøv å send meldingen på nytt, da dette kun er et midlertidig teknisk problem.

Server respons: 451

Meldingen kunne ikke leveres på grunn av feil på mailserveren. Vennligst gi beskjed om dette til eieren av mailserveren du prøver å sende til. Det er ingen problemer med din mailserver, men mottakerens. Disse er så store at meldingen ikke kan leveres.

Server respons: 452

Meldingen kunne ikke leveres fordi:

  • Serveren ikke hadde stor nok harddisk plass tilgjengelig.
  • “User over quota” – mottakerens tildelte lagringsplass for denne e-postkontoen er full
  • Du har sendt for mange meldinger til mailserveren eller denne e-postkontoen den siste timen.

Server respons: 500

Mail serveren du sendte til kunne ikke igjenkjenne kommandoen/meldingen den fikk (syntax error). Meldingen ble derfor avvist.

Server respons: 501-504

Mail serveren igjenkjente kommandoen/meldingen den mottok, men det var en alvorlig feil i kommandoen. Alternativt er selve kommandoen ikke installert på mailserveren, eller så mangler mailserveren de angitte parametrene eller så brukes dem på en ugyldig måte. Meldingen ble derfor avvist.

Server respons: 550

Meldingen ble avvist fordi du har sendt en melding til en e-postkonto som ikke er tilgjengelig av ulike årsaker. Du kan ha blitt svartelistet eller så bryter du mailserveren policy.

Server respons: 551

Meldingen ble avvist fordi e-postadressen du sendte til ikke finnes på serveren. Sjekk e-postadressen du har prøvd å sende til før du prøver igjen.

Server respons: 552

Meldingen ble avvist fordi meldingen du sendte var for stor til at mailserveren aksepterer å motta den. Gjør meldingen mindre før du prøver igjen

Server respons: 553

Meldingen ble avvist fordi du har sendt til en ugyldig e-postadresse eller format. Du har f.eks. glemt @ eller domene eller deler av det. Ikke prøv å send meldingen på nytt.

Server respons: 554

Sendingen mislykkes av en eller annen årsak. Den ble oppfattet som spam eller andre grunner. Skyld på været :)