Google Analytics er verdens mest brukte online statistikk og viser ikke bare historiske data, men også sanntids informasjon. Det vil si hvor mange som er på sidene dine for øyeblikket, hvilke sider de leser og hvor de kom fra. Analysetjenesten er for øvrig integrert med Google sine øvrige tjenster, og krever at du oppretter en gratis Google konto, hvis du ikke allerede har en, for å kunne benytte tjenesten.
For at tjenesten skal virke må du lime inn en kode i “Head” seksjonen til alle dine sider. Etter at dette er gjort kan du følge med på trafikken i sanntid og analysere resultatene på ulike måter. Dette er en tjeneste vi anbefaler alle våre kunder å aktivisere.
Alexa samler inn besøksstatistikk om alle verdens nettsteder. Ved å gå hit kan du se hvor mange som besøker ditt nettsted i forhold til dine konkurrenters nettsteder. Har du et lite nettsted med lite trafikk er det ikke sikkert at Alexa kan gi deg noe nyttig trafikkinformasjon.
Google Webmaster er ikke et “must”, slik Google Anlytics er, men er allikevel et svært nyttig verktøy. Gjennom din Google konto kan du her levere inn en komplett site-map som forteller Google hvilke sider nettstedet ditt består av. I tillegg finner du en rekke andre nyttige webmaster verktøy her. Tjenesten er helt gratis å bruke.
Bing Webmaster tools er Bing systemet sitt svar på Google Webmaster og er i likhet med Google Webmaster et sted du kan logge inn på for å levere inn site-map til søkemotoren Bing.
Facebook Insiide er Facebook sitt statistikk verktøy som viser Facebook statistikk. Nyttig hvis du har inkludert din Facebook profil i nettsidene dine.