WordPress webhotell

 

WordPress bruksanvisninger

Les våre bruksanvisninger om hvordan du installerer og tar i bruk WordPress som din nettsideplattform.

Tegner du en WordPress supportavtale kan du i tillegg ringe oss mandag – fredag mellom 08:00-15:00 for å få hjelp over telefonen om hvordan du setter opp og bruker WordPress.

 

WordPress webhotell

 

Hvordan installere WordPress?

WordPress er forhåndsinstallert på webserveren. Benytt fremgangsmåten beskrevet under for å installere WordPress via cPanel (kontrollpanelet til webhotellet).

Benytt følgende fremgangsmåte for å installere WordPress til ditt domene:

  1. Logg inn på ditt kontrollpanel ved å skrive “/cpanel” etter ditt domene, f.eks. http://dittnavn.no/cpanel hvis ditt domene er dittnavn.no.
  2. Klikk på ikonet WordPress manager i kontrollpanelet du får opp etter innlogging (se illustrasjon til høyre)
  3. Klikk på den blå knappen “New Site” i siden du kommer til for å installere WordPress.
  4. Klikk på den blå knappen “Installer” for å la systemet automatisk installere WordPress for deg, eller linken “Show Advanced Configuration” for å angi ønsket plassering, brukernavn og passord selv.
  5. WordPress er nå ferdig installert. Det er nå bare å logge inn på ditt WordPress nettsted ved å skrive “/wp-login.php” etter ditt domene, f.eks. http://dittnavn.no/wp-login.php hvis ditt domene er dittnavn.no.

Du kan også installere WordPress ved å klikke på ikonet “Fantastico”.

wordpress-installasjon

WordPress webhotell

 

WordPress Dashbord

WordPress Dashbord er kontrollpanelet til WordPress. Det vil stedet hvor du logger deg inn for å sette opp WordPress, lage og redigere dine sider.

WordPress Dashboard er kontrollpanelet til WordPress. Her logger du deg inn for å lage, endre og slette dine nettsider, innlegg og produkter i nettbutikken hvis du også har en nettbutikk installert.

Her velger du også design til nettstedet ditt og hvilke tillegg du ønsker installert som en del av ditt nettsted.

For å logge inn på WordPress Dashbord skriver du “/wp-login.php” etter ditt domene. F.eks.

http://dittnavn.no/wp-login.php

… hvis ditt domene er dittnavn.no.

Logg inn med det brukernavnet og passordet du valgte når du installerte WordPress. Passordet kan du endre etter innlogging.

wordpress-dashbord

WordPress webhotell

 

WordPress innstillinger

Etter at WordPress er installert må du gå inn i WordPress Dashbord, kontrollpanelet til WordPress, for å sette opp WordPress. Dette er meget viktig at blir gjort, da WordPress ikke vil virke som ønsket før dette er gjort.

 

Etter at du har installert WordPress lønner det seg å starte med å sette opp din WordPress installasjon slik du ønsker at den skal virke. Dette gjør du ved å klikke på menyvalget “Instillinger“ i WordPress Dashbord.

Innstillinger (Settings)

Hva du kan gjøre under “Innstillinger” er forklart i YouTube videoen under. Lengre ned finner du et kort sammendrag.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Personvernerklæring.
I Accept

General Settings:

Ved å gå til denne siden kan du angi:

Site title: Navnet på ditt nettsted. F.eks. ditt firmanavn.

Tagline: En setning som vises under Site title hvis visning av sitetitle og tagline velges som en del av headdingen. Har du en slogan/slagord eller ligende, er dette stedet å sette dette.

WordPress Address (URL): URL til nettstedet og din WordPress installasjon

Site Address (URL): URL til nettstedet, hvis dette ikke er det samme som gjelder for WordPress installasjonen. Default er denne adressen lik som WordPress Address (URL).

E-mail Address: Offisiell epostadresse for nettstedet. Brukes bl.a. når WordPress skal resende deg passordet hvis du glemmer passordet til WordPress Dashbord. Sørg for at denne adressen alltid er korrekt.

Membership: Hvis du ønsker å benytte deg av blogg funksjonen i WordPress og vil at alle skal kunne registrere seg for å kommentere på dine blogginnlegg, må du avhuke denne boksen.

New User Default Role: Hvis du ønsker å benytte blogg funksjonen i WordPress angir du her hvordan bruker de som registrerer seg skal bli etter registrering.

Timezone: Angivelse av hvilken tidssone WordPress skal benyttes seg av for at klokkeslettet på poster, kommentarer og kalendere skal bli korrekte for brukerne. Velg tidssone fra drop down menyen.

Date Format: Angivelse av hvordan datoen skal vises.

Time Format: Angivelse av hvordan klokka skal formateres og vises for brukerne.

Week Starts On: Velg om en ny uke skal starte på søndag eller mandag.

Writing Setting

På denne siden velger du i hvilken blogg kategori nye poster (blogginnlegg) skal publiseres i default, samt hvordan du ønsker at et sammendrag av postene skal vises på kategorisidene som lister opp de siste bloggene, sortert i synkende rekke etter dato (den nyeste først – den eldste til slutt).

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Personvernerklæring.
I Accept

Reading Settings

Front page displays: Velg hva som skal vises på forsiden. Du kan her velge å vise en fast statisk side eller en side med dine siste blogg innlegg (poster).

Blog pages show at most: En angivelse av hvor mange poster (blogg innlegg) en kategoriside som inneholder en opplistning av alle blogg innleggene (postene) skal inneholde, før brukeren må klikke på “neste side”.

Syndication feeds show the most recent: En angivelse av hvor mange av dine siste poster (blogg innlegg) som skal vises i RSS-Feed fra ditt nettsted.

For each article in a feed, show: Velg hvordan en post skal vises i dine RSS-Feed.

Search Engine Visibility: Avhuk denne boksen hvis du ikke ønsker at søkemotorene skal indeksere ditt nettsted. Er spesielt aktuelt i forbindelse med utviklingen av nettstedet, før du offisielt langserer det.

Discussion Settings

Denne siden forteller hvilke rettigheter brukerne som skal registrere seg for å kommentere på dine poster skal ha, hvilke krav som stilles til dem og hvordan de selv kan holde seg oppdatert om hva som skjer på din blogg.

Ønsker du ikke å bruke blogg funksjonen til WordPress kan du her mer eller mindre disable brukernes mulighet til å kommentere på dine sider og blogger ved å fjerne avhukningen i boksen “Allow people to post comments on new articles” og sette feltet “Automatically close comments on articles older than” til “1 days”.

Media Settings

Denne siden tar for seg hvor store bilder det skal være lov til å laste opp og hvor store WordPress skal gjøre disse bildene når de konverterer originalbildene til thumbnails, medium og large bildeformat.

Du angir her bildenes maksimum størrelse – bredde/høyde eller bare en av delene.

Hvis du huker av boksen “Organize my uploads into month- and year-based folders” blir bildene dine liggende i en mappe som har samme navn som måneden og året bilde ble lastet opp. Unnlater du å avhuke boksen blir alle bildene liggende i samme mappe.

Permalink Settings

Denne siden angir hvordan nettstedets URLer skal formateres og vises for søkemotorene og de besøkende. Jeg anbefaler alle her å velge “Post name” som er den mest søkemotorvennlige måten å generere URLer på. Adressen til dine sider og poster vil da bli formatert etter formelen: http://dittdomenenavn.no/post-title/

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Personvernerklæring.
I Accept

Når du er ferdig med dette kan du gå videre og velge webdesign (tema) og de funksjonene du ønsker å inkludere i din WordPress installasjon (utvidelser).

WordPress webhotell

 

WordPress tema (webdesign mal)

Et tema er en webdesign mal for alle nettsidene dine. Temaet forteller hvordan nettsidene skal formateres og hvilke visuelle virkemidler som skal benyttes.

En av de største fordelene med WordPress er at du kan velge et gratis tema til ditt nettsted. D.v.s. en web design mal som forteller hvordan nettsidene dine skal se ut og formateres. Temaet velger du fra WordPress.org gjennom å søke i et malarkiv med nærmere 2.000 gratis temaer du kan installere ved et museklikk i WordPress Dashbord.
Vis alle tilgjengelige WordPress temaer

Noen av disse temaene har mange konfigurasjonsmuligheter, hvor du kan endre ulike deler av designet selv på en enkel måte uten å kunne noe om koding eller programmering. Hvilke muligheter de ulike malene har varierer, så dette er noe du må sjekke før du installerer temaet.

Så snart du har funnet temaet du ønsker å installere kan du installere det via WordPress Dashbord ved å følge denne fremgangsmåten:

Finn ønsket tema

Klikk på “Utseende” i venstre sidebar meny etter at du er logget inn på WordPress Dashbord og velg “Tema” i menyvalget.

Klikk deretter på “Legg til ny” for å søke etter og installere et nytt tema (se illustrasjonen under)

Skriv inn hva du søker etter i søkefeltet og avkryss eventuelle søkekriterie bokser for å sortere ut bestemte temaer. Klikk deretter “søk” for å søke etter maler som oppfyller disse kriteriene i wordpress.org sin database.

Når du får opp søkeresultatet kan du forhåndsvise temaet, lese nærmere om det eller installere det med et tastetrykk.

Klikker du på “Installer” er det bare å vente et par sekunder for at WordPress skal laste ned dette temaet og installere det selv. Etter at det er installert trenger du bare å avslutte installasjonen med å klikke “Aktiviser” for å aktivisere dette temaet og deaktivisere det gjeldende.

Du kan også laste opp et tema fra en zip-fil ved å klikke på “Last opp” knappen øverst på siden. Hvordan du finner og installerer et tema via “Upload” funksjonen finner du en YouTube video på under:

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Personvernerklæring.
I Accept

Konfigurer ditt nye tema

Nå som du har installert og aktivisert ditt nye tema kan du begynne å konfigurere det. Hvilke muligheter du har, er avhengig av utviklerne som bestemmer dette.

Temaet konfigurerer du ved å gå til “Innstillinger” og klikke på menyvalget “Tema”. Du får da opp ditt aktive tema med ulike knapper du kan velge for å sett det opp.

Default har de fleste temaer følgende menyvalg:

  • Egenskaper – Ulike tilleggsvalg for themet. Avhengig av hvilket theme du har valgt
  • Widgets – Oppsett av sidebarene i oppsettet av nettstedet og hvilke funksjoner som skal inngå i dem (også kalt plug-ins)
  • Meny – Oppsett av nettstedets navigasjonsmeny
  • Header – Valg av bilde og/eller tekst til header delen av designet.
  • Bakgrunn – Valg av bakgrunnsfarge og/eller bilde for nettsidene
  • Customize – Utviklernes egne valg for temaet du har valg. 

 

WordPress webhotell

 

WordPress tillegg (plug-ins)

En av WordPress sine store fordeler er at du kan installere tusenvis av gratis tillegg, også kalt plug-ins, via WordPress Dashbord. Et tillegg er tilleggsfunksjoner til WordPress, f.eks. kan WordPress utvides med en nettbutikk eller integrasjon mot sosiale medier gjennom å installere et gratis tillegg.

Et tillegg, eller plug-ins som er den engelske betegnelsen, er:

et lite tilleggsprogram, derav navnet “plug-ins“, som tilfører WordPress ny funksjonalitet.

F.eks. gjennom å integrere en Facebook, Twitter og Google+ knapp i alle dine sider eller i en sidebar som folk kan klikke på for å fortelle at de liker siden din.

Et tillegg er med andre ord et lite program skrevet i PHP og kan også inkludere JavaScript, Java biblioteker og egne mySQL tabeller og/eller felt.

Velg mellom over 20.000 gratis tillegg til WordPress

Det finnes i dag over 20.000 tillegg som du kan laste ned fra https://wordpress.org/plugins/ og benytte som en del av din WordPress installasjon for å tilføre nettstedet ditt ny funksjonalitet. I tillegg finnes det tusenvis av betalbare tillegg som markedsføres via ulike markedsplasser for programvare.

Utvidelsene finner du ved å klikke på knappen under.

Vis WordPress.org sine tillegg til WordPress

Hvor finner jeg tilleggene (plug-ins)?

Logg inn på WordPress Dashbord. Klikk deretter på menyvalget “Utvidelser” i venstre sidebar for å få opp en oversikt over alle utvidelser du har installert.

Hvordan installere nye tillegg?

Hold musa over menyvalget “Utvidelser” og velg “Legg til ny” for å installere et ny tillegg som en del av din WordPress installasjon. Du får da opp en ny side med et søkefelt hvor du kan angi hva du søker etter, og muligheten til å velge om du ønsker å søke på “term”, “tag” eller “author”.

Søkeresultatet genererer en resultatside, hvor du kan klikke på “Detaljer” for å få opp en nærmere beskrivelse av denne plug-ins eller “Installer” for å laste ned og installere denne plug-ins som en del av din WordPress installasjon.

Velger du “installer” vil WordPress laste ned og installere dette tillegget som en del av nettstedet ditt. Når alt er klart vil du få opp et spørsmål om du ønsker å aktivisere dette tillegget eller ikke. Velger du “Aktiviser” blir den aktiv og du kan bruke den i dine widegets og sider/poster, litt avhengig av hva slags tillegg du har valgt å laste ned og installere.

Etter at tillegget er installert og er aktiv er det bare å ta den i bruk. Enkelte tillegg lager sine egne tillegg i venstre sidebar, mens andre legger til et menyvalg under “settings” hvor du kan konfigurere den installerte utvidelsen slik du vil.

Finnes det ingen konfigurasjons muligheter for utvidelsen blir ingen nye menyvalg lagt til. Er tillegget en widgeter som du kan sette inn i et widgeter område legges dette valget automatisk til din widgeter oversikt under “Utseende”.

Har tillegget ingen widgeter, men er basert på at du skal sette den inn hvor du selv ønsker i dine sider og poster, må tillegget settes inn i form av en “shortcode“. Hvordan shortcoden skal skrives er oppgitt sammen med dokumentasjonen til utvidelsen eller finnes på utviklernes egne hjemmesider for den valgte utvidelsen.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Personvernerklæring.
I Accept

Hvordan fjerne et tillegg?

Klikk på “Utvidelse” i WordPress Dashbord for å få opp en oversikt over dine tillegg (plug-ins).

Klikk deretter på menyvalget “deaktiviser” for å deaktivisere dette tillegget.

Hvis du ønsker å slette dette tillegget permanent klikker du på “Slett” etter at du har deaktivisert tillegget. Gjør du ikke dette blir tillegget liggende på webområdet ditt inaktivt.

Navigasjonsmenyen i toppen av sidene lager og endrer du gjennom WordPress Dashbord.

Klikk på “Utseende” i WordPress Dashbord og velg “Meny” for å redigere din navigasjonsmeny.Du får da opp en side som ser omtrent slik ut:

menu-wordpress

Hvordan legge til en ny side?

For å legge til en ny side i din navigasjonsmeny er det bare å avhuke den siden du ønsker å legge til i boksen “Sider” og klikke på “Legg til meny” for å legge den stil din navigasjonsmeny.

For å plassere menyvalget på ønsket sted i navigasjonsmenyen er det bare å dra menyvalget til ønsket sted.

Du kan ha så mane nivå i din navigasjonsmeny som du selv måtte ønske.

Hvor kan jeg sette inn menyen?

Hvor mange menyer du kan sette inn i ditt nettsted avgjøres av ditt tema. Alle temaer har en hovedmeny. Den plasseres normalt i toppen av siden. 

Mange temaer gir deg også anledningen til å sette inn en bunnmeny i bunnen av alle dine sider og innlegg, mens andre temaer også kan ha andre menyvalg.

I tillegg kan du lage egendefinerte menyer som du setter inn i et av dine widgeter områder via en widgets eller shortcode.

Hvor du ønsker å plassere dine faste menyer angir du nederst på siden hvor du konfigurerer din meny.

WordPress webhotell

 

Sider og innlegg

Du kan opprette et ubegrenset antall sider og innlegg via WordPress Dashbord.

En side er en statisk side,  f.eks. en “Kontakt oss” eller “Om oss” side, mens et innlegg er en blogg post. Benyttes f.eks. når du skal lage et eget nyhetsarkiv hvor dine siste nyheter alltid vises øverst i nyhetsoversikten.

Fremgangsmåten for å lage en ny side og innlegg er nærmest 100% prosent identisk. Den største forskjellen er hvor du finner menyvalgene for å lage en ny side eller innlegg.

  • Nytt innlegg – Velg “Innlegg” i WordPress Dashbord og klikk så “Legg til ny”
  • Ny side – Velg “Sider” i WordPress Dashbord og klikk så “Legg til ny”

Vi forklarer her hvordan du går frem for å lage en ny side.

Klikk på menvalget “Sider” og “Legg til ny“.  Du får da opp en blank side.

Angi tittelen (meget viktig) og begynn å gi siden innhold under knapperaden til TinyMCE. Her setter du inn den teksten og de bildene og videoene du ønsker å ha med.

Når siden er ferdig må du huske på å angi en “Title Tag” og en “Meta Description” i boksene under “SEO Settings” som finnes under TinyMCE.

Klikk til slutt på “Publiser” for å publisere siden. Det vil si gjøre den synlig.

Ønsker du at siden skal være tilgjengelig fra din navigasjons meny må du nå gå til “Utseende” og “Meny” for å legge til siden i din meny.

Fremtidige innlegg

Ønsker du å publisere et innlegg med WordPress inn i fremtiden, altså ikke umiddelbart, men på en fremtidig dato eller klokkeslett, kan du gjøre dette med en «skjult» funksjon. Denne muligheten er i utganspunktet ikke godt synlig, men er enkel å gjennomføre hvis du vet hvor den er.

Når du oppretter et nytt innlegg i WordPress, kan du velge å publisere det eller lagre innlegget som en kladd. Dette gjør du via meny til høyre i kontrollpanelet i WordPress.

Her kan du altså velge å klikke på «Lagre kladd» eller «Publiser». Dersom du ønsker å publisere innlegget automatisk når du ikke er til stede, altså på en fremtidig dato/klokkeslett, kan du gjøre dette ved å klikke på «Rediger» ved siden av «Publiser umiddelbart».

Sett inn bilder og lignende

Å sette inn et bilde i en side eller innlegg er svært enkelt i WordPress.

Klikk på knappen “Legg til media” som er plassert over TinyMCE for å sette inn et bilde i en side eller post.

Du kommer nå til et media-arkiv som viser alle bilder og andre grafiske elementer du allerede har lastet opp til WordPress sitt medieakriv. Hvis du ønsker å bruke et bilde du allerede har lastet opp er det bare å skrolle til du finner bilde og klikke på “Sett inn” knappen for å sette inn bilde i siden eller innlegget hvor markøren sto før du klikket på “Legg til media” knappen.

Ønsker du å laste opp og bruke et bilde som ikke allerede finnes i mediearkivet, klikker du på fanen “Last opp filer” før du klikker på knappen “Last opp filer”. Du får da opp et vindu som viser alle enhetene og filene på din maskin. Finn filen du ønsker å bruke og klikk “Åpne” (e.l.) for å laste opp filen til ditt mediearkiv. Klikk så på sett inn etter at du har valgt om du ønsker å ha bilde venstre, midt eller høyrestilt, evt. uten noen form for formatering. Husk også å angi en “Alt” tekst til bilde, da Google bruker det til å beregne keyword density o.l. nøkkelparametre for rangeringen i Google.

Under finner du en YouTube video som viser hvordan du setter inn et bilde i en side eller innlegg. I tillegg får du med noen andre triks på kjøpet 🙂

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Personvernerklæring.
I Accept

Legg inn en «Les mer»-lenke

Ønsker du å opprette en «Les mer»-lenke på hovedsiden, finnes en egen funksjon for dette i WordPress. Lenken går da fra hovedsiden i bloggen til selve innlegget.

I redigeringsvinduet for et innlegg finner du en knapp som sier «Sett inn mer-skille» hvis du holder musen over knappen.

Du kan plassere denne lenken hvor du ønsker, det vil si du velger selv hvor mye tekst som dukker opp på hovedsiden.

Hvis du er i tekst-modus i redigeringsverktøyet, altså HTML-modus, er det denne koden som brukes:

<!–more–>

Del opp ett innlegg

Hvis du har et veldig langt innlegg, og ønsker å dele opp denne i flere deler, har du flere muligheter. Vi nevner her to alternative muligheter som kan brukes.

Den ene muligheten er å opprette flere innlegg, og organisere delingen manuelt. Hvis du for eksempel har tre deler, kan du kalle disse for del 1, del 2 og del 3, og lage en meny manuelt i hvert enkelt innlegg. Menyen består da av lenker til de andre innleggene. Dette kan oppleves som tungvint, men fordelen er at det er ryddig og fleksibelt. Fordelen er at du kan eventuelt legge til del 4 på et senere tidspunkt, og da er det enkelt å legge denne delen i menyen i etterkant.

Den andre muligheten er å legge inn følgende HTML-kode i innleggene:

<!–nextpage–>

Du plasserer da koden hvor innlegget skal slutte, og neste innlegg skal starte. Fordelen er at det er veldig raskt gjort å legge inn den ene koden etter hverandre på ulike steder i et langt innlegg – du kan legge så mange du bare vil. Ulempen med denne metoden er at du må bruke tekst-modus i redigeringsverktøyet i WordPress. Hvis du ikke er fortrolig med HTML, er ikke dette så god ide.

WordPress webhotell

 

WordPress widgeter

En widegeter er et område på sidene dine hvor du kan putte inn de tilleggene du har installert. Tilleggene som du putter inn i disse widgeter områdene blir vist på alle sider og innlegg i dette widgeter området.

Det kreves ingen forhåndskunnskap om koding eller programmering for å ta i bruk et widgeter-område, og det er i praksis ingen begrensninger for hva slags innhold du kan sette inn i disse områdene av siden/bloggen din. Widgeter kan ikke bare brukes i din sidebar, men også settes inn i dine sider og innlegg ved bruk av shortcodes.

Ulike temaer har ulikt antall widgeter

Hvilke widgets du har tilgang til er avhengig av hvilket tema og tilegg du har valgt å installere, mens antall widgeter-områder avgjøres av ditt valgte tema. Hvor mange widgeter-områder og hvor disse widgeter-områdene er plassert er dermed noe du bør sjekke ut før du tar ditt endelige temavalg. Ulike temaer har med andre ord ulike widgeter og widgeter-områder inkludert. 

Normalt kan du velge mellom minst tre ulike widgets områderet sidebar område, en eller flere bunnbar områder og et header område.

Widgeter finner du under “Utseende”

Widgeter kan du styre via WordPress Dashbord, via menyvalget “Widgeter” som finnes under hovedmenyvalget Utseende. Du får da en oversikt over blant annet tilgjengelige widgeter og inaktive widgeter.

 

WordPress webhotell

 

Shortcode

En shortcode er en “tag” som du kan sette inn i dine sider og innlegg for å inkludere resultatet fra en utvidelse i en side eller post..

En shortcode er en forlengelse av dine widgets områder. Gjennom å angi en “shortcode” på det stedet på siden eller innlegget ditt hvor du ønsker et widgets satt inn settes den ønskede widgetsen inn.

En shortcode angis med braketter Det vil si ved hjelp av tegnene: [ = angir at shortcode starter her og ] = angir at shortcode stopper her.

Mellom tegnene står selve shortcode. Hvordan den angis varierer fra utvidelse til utvidelse. Sjekk dokumentasjonen til utvidelsen for å finne ut hvilke shortcode utvidelsen støtter og hvordan du skriver denne shortcoden i dine sider og innlegg.

I sin enkelste form angis en shortcode slik: [navn på plug-ins].

En shortcode funerer slik at innholdet shortcoden representerer blir satt inn akkurat der du angir shortcoden i siden eller innlegget ditt. Shortcode gjør det med andre ord svært enkelt å sette inn avanserte PHP-koder med en brakett for å hvor som helst i sidene og innleggene dine, uten kunnskaper om programmering.

WordPress webhotell

 

Feilsøkning i WordPress

Fungerer ikke WordPress som den skal? Er sidene blitt trege, får du feilmelding eller er sidene rett og slett nede?

Under følger noen tips om hva som kan ha gått galt og hvordan du går frem for å fikse problemet.

Typiske feilområder i WordPress

De vanligste årsakene til at WordPress blir treg, får problemer eller slutter å virke er:

  • Du har installert for mange utvidelser (jo flere utvidelser, jo tregere blir nettstedet)
  • Du har installert en eller flere dårlig skrevet utvidelse (kan legge minne, unnlate å stenge en database tilkobling, inneholder sikkerhetshull, gjør unødvendige spørringer og kjører unødvendige prosedyrer)
  • Du kan ha installert en utvidelse som kommer i konflikt med en annet installert utvidelse
  • Du har installert et tema som kommer i konflikt med en eller flere installerte utvidelser
  • WordPress finner ikke databasen (vanlig problem i forbindelse med flytting og dataangrep/hacking)
  • Det har kommet en ny utgave av WordPress som inneholder nye funksjoner som ditt tema eller utvidelser ikke støtter
  • Webserveren din er blitt oppgradert med ny programvare som har endret serverkonfigurasjonen eller fjernet komponenter WordPress er avhengig av for å virke

Hvis nettsiden eller bloggen din er blitt unormalt treg, har du kanskje aktivert for mange utvidelser. Går hele WordPress ned er det sannsynligvis databasen som er utilgjengelig eller ødelagt.

Slik feilsøker du i WordPress

For å finne feilen kan du følge disse tipsene som i de fleste tilfeller finner ut hvor problemet ligger:

  • Webserver sjekk
    Sjekk om webserveren er oppe. Kontakt din webhotell leverandør og sjekk om det har vært noen webserver oppdateringer som har endret PHP, MOD Rewrite eller mySQL versjonene eller konfigurasjonen som WordPress er avhengig av for å virke (normalt er ikke dette problemet, men det er lurt å sjekke allikevel).
  • Oppdater!
    Sørg for å oppdatere både WordPress, temaer og utvidelser. Utnyttelse av sikkerhetshull er den vanligste hackermetoden, samtidig som manglende oppdatering av WordPress, temaer og utvidelser kan skape versjons konflikter. Oppdater alltid hver gang du logger inn på WordPress!

  • Deaktiver
    Deaktiver utvidelser du faktisk ikke bruker. Eliminerer sjansene for konflikter, sikkerhetshull og øker nettstedets ytelse.

  • Avinstaller
    Har du fortsatt problemer med WordPress, kan du avinstallere både utvidelser og temaer, én etter én, for å se om det hjelper. Du kan i verste fall prøve å rydde bort alle utvidelsene.

  • Aktiver et annet tema
    Prøv å aktivere et annet tema, gjerne standard-temaet.

  • Gjenopprett WordPress
    Er du så heldig at du har tatt backup av WordPress, kan du prøve å gjenopprette denne backupen.

  • Fiks databasen
    WordPress-databasen kan være utilgjengelig eller korrupt – du kan prøve å reparere databasen.